"Where hope grows, miracles blossom".

October 31, 2013

"Gempak Giveaway Red Delima Part 2"

by , in
October 31, 2013

Ramai wanita muda sakit jantung

by , in
Ramai wanita muda sakit jantung
Amal gaya hidup sihat, waspada risiko penyakit bawa maut

Statistik pengidap penyakit jantung dan diabetes di negara ini semakin ketara akibat pelbagai faktor, khususnya diakibatkan pengabaian gaya hidup sihat.
Pakar Perunding Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof Madya Dr Imran Zainal Abidin, berkata sejak lima tahun kebelakangan golongan muda yang menghidap penyakit jantung meningkat dan bukan lagi yang berusia saja.

Wanita juga terkenal dengan sifat tahan sakit dan lasak berbanding lelaki yang lebih manja. Jadi, kesakitan yang dirasai dianggap perkara biasa menyebabkan mereka tidak ke hospital untuk menjalani pemeriksaan dengan lebih cepat. Tetapi apabila pergi ke hospital, ia sudah terlambat" Dr Imran, Ahli Majlis Persatuan Jantung Kebangsaan

Malah, sebelum ini sakit jantung dideritai wanita selepas empat atau lima tahun menopaus tetapi sekarang, ia turut menyerang wanita usia 30-an.

Dr Imran berkata, kekurangan hormon seperti estrogen selepas menopaus, antara punca memburukkan keadaan dan semua risiko terhadap penyakit ini harus ditangani sebaik mungkin.

Katanya, pada 2008 ada kes serangan jantung yang menyerang gadis berusia 17 tahun dan berakhir dengan kematian.

“Dia datang bersama bapanya dan mengadu sakit dada dan sesak nafas. Selepas kami lakukan bacaan ECG (Eloktro Kardiogram), tekanan darahnya didapati tidak stabil dan meninggal dalam masa 24 jam.
“Walaupun tanpa gejala, serangan jantung penyebab kepada kematian gadis itu. Kandungan kolesterol dalam darah tinggi. Kolesterol disebabkan gaya pemakanan seseorang. Apabila hempedu tidak dapat memproses dengan baik, kolesterol ini akan menyebabkan serangan jantung. Jadi, saya sarankan orang ramai mengambil makanan berserat dan bijirin,” katanya.

Dr Imran berkata, antara risiko penyakit jantung ia juga boleh menyebabkan darah tinggi iaitu sebanyak 73.6 peratus dan diikuti merokok sebanyak 47.1, selain amalan gaya hidup tidak sihat dengan mengambil makanan berlemak dan bukan berserat tinggi.

Amalkan gaya hidup sihat

Bagi diabetes, Malaysia berada di tangga ke 10 rakyatnya menghidap penyakit itu. Jepun pula antara negara paling berjaya dan wajar dijadikan contoh dari segi amalan diet sihat iaitu menggalakkan pengambilan ikan sebagai menu utama rakyatnya, sekali gus dapat mengurangkan risiko diabetes.

“Tahun lalu, seorang wanita membuat pemeriksaan dan didapati mengalami masalah jantung tersumbat. Jadi, kita perbaiki salur darahnya. Enam bulan kemudian, wanita ini maut kerana serangan jantung.

“Wanita itu adalah perokok dan mengamalkan sejak di bangku sekolah. Adik-beradiknya juga merokok. Ini menunjukkan, gaya hidup mereka tidak sihat memberi risiko kepada kehadiran penyakit maut ini,” katanya.

Beliau berkata, sepatutnya, kesihatan diri diutamakan dan jika mengikut rekod hayat hidup wanita lebih empat kali lebih tinggi berbanding lelaki. Jadi, perlu manfaatkan peluang ini sebaik mungkin dengan menjaga kesihatan.

Dr Imran yang juga Ahli Majlis Persatuan Jantung Kebangsaan, berkata wanita lebih mudah mendapat penyakit ini antaranya disebabkan sifat semula jadi wanita itu sendiri yang lebih mementingkan keluarga berbanding kesihatan diri.

“Wanita juga terkenal dengan sifat tahan sakit dan lasak berbanding lelaki yang lebih manja. Jadi, kesakitan yang dirasai dianggap perkara biasa menyebabkan mereka tidak ke hospital untuk menjalani pemeriksaan dengan lebih cepat. Tetapi apabila pergi ke hospital, ia sudah terlambat.

“Kandungan kolesterol dalam tubuh wanita lebih banyak berbanding lelaki menyebabkan mudah dijangkiti penyakit,” katanya.

Peka gejala penyakit

Gejala penyakit juga berbeza antara lelaki dan wanita, iaitu kebanyakan lelaki menghidap sakit jantung mengatakan mereka mengalami sakit dada manakala wanita sering mentakrifkan kesakitan itu cuma sesak nafas.

“Ada yang kata, pil hormon sebagai rawatan pencegahan sakit jantung. Ada yang melihat menopaus menyebabkan sakit jantung. Pada awal kajian, tiada kesan positif dilihat bagi pengambilan hormon. Tetapi kajian terkini, penggunaan pil hormon mampu mengelakkan sakit jantung. Jadi, ada kemungkinan penggunaannya mampu mengelakkan serangan jantung atau sakit jantung,” katanya.

Kata beliau, apa yang menjadi masalah hingga kini, apabila pesakit mendapatkan rawatan tidak tahu menerangkan deskripsi sakit mereka.

“Mereka tidak tahu jenis kesakitan, tempat yang sakit. Selalunya, pesakit jantung rasa tidak selesa pada bahagian dada. Apa yang menjadi masalah, kawasan dada adalah besar. Kadangkala, ada pesakit yang memberitahu dada mereka rasa seolah-olah berat.

“Selalunya, rasa tidak selesa berlaku antara 5 hingga 10 minit. Ketika pesakit berjalan, ia akan rasa sakit dan selepas berehat, sakit akan hilang. Jika alami gejala ini, segeralah ke hospital,” katanya.

INFO: Kaedah mengawal penyakit jantung
* Makan makanan berserat seperti gandum dan oat.
* Banyakan makan ikan atau minyak ikan.
* Amalkan kaedah masakan seperti kukus dan bukan goreng.
* Elakkan santan (santan adalah minyak paling teruk untuk kesihatan)
* Elakkan kerap mengambil daging merah
* Elakkan pengambilan telur secara kerap terutama telur burung.
* Elakan makanan segera.

Dua kawalan kolesterol
* HDL (baik)
*LDL (jahat)
Bagi kesihatan jantung yang baik tinggikan HDL dan rendahkan pengambilan LDL. Lebih banyak bersenam lebih tinggi HDL seseorang. 
 
 
::::SUMBER::::
October 31, 2013

Menu Tengah hari..

by , in

Baru jer balik dari keluar tadi..huhu..pergi bndar seremban beli barang jap..ngam2 lak hujan lebat...tau jer lah bandar tu..mesti jem giler kan...pastu nak cari parking lak payah...2 3 kali gak lah pusing2 cari parking...nasib bek dapat jugak...nak cari barang tu pun satu hal..2 kedai pegi tak jumpa2...huhu...pegi kedai yang ketiga..tanya pekerja kedai tu..ada..dahh penyudahnya nak pilih satu hal...member pun pening pale..huhu..ye r kita nie nak beli tapi tak prepare nak beli yang mana..dah jadi rambang mata pulak...benda lain nak benda lain lak yang dibelek*barang kawin..hahaha....Lepas dah settle tu smua pergi lah makan kejap..
Daku makan soto ayam jer..
En.syg makan nasi pakej punya..huu..       
 Walaupun agak mahal dekat situ..tapi serius sedap k...hehe....

p/s:Gaji belum dapat lagi tapi beli barang tu tadi RM50+++ juga....bos cepatlah bagi gaji..hujung bulan dah nie...*_^




October 29, 2013

Kegagalan Buah Pinggang Tahap 4 Ayahanda

by , in
Assalamualaikum rakan2 sekalian, saya dikejutkan dengan berita sedih lagi sebentar tadi.. Ayahanda kepada My.Mr.Right sakit buah pinggang dah tahap ke 4 bersamaan akan tidak berfungsi sepenuhnya... Minta jasa baik dari semua mendoakan kesihatan ayahanda kepada My.Mr.Right tercinta sembuh hendaknya... Amin...
Try the best..untuk rujukan & Panduan kita semua...
 

Diet Untuk Kegagalan Buah Pinggang Tahap 4 

 Penyakit buah pinggang kronik ialah keadaan di mana buah pinggang anda semakin kehilangan fungsinya secara beransur-ansur. Penyakit ini dikelaskan mengikut tahap, bermula dari tahap 1 hingga 5 berdasarkan kepada tahap fungsi buah pinggang anda.

Peringkat yang keempat penyakit buah pinggang bermaksud buah pinggang anda berada di tahap yang sangat teruk dan tidak lama lagi akan kehilangan semua fungsinya. Mengamalkan diet yang sihat adalah penting kepada semua orang, tetapi bagi anda yang mempunyai penyakit buah pinggang ianya adalah lebih penting lagi.
Walaupun peringkat keempat menunjukkan buah pinggang anda berada di tahap yang serius, terdapat pemilihan makanan yang dapat membantu anda untuk mengekalkan fungsi buah pinggang.

Perhatikan Makanan Yang Mengandungi Garam

Mengawal tekanan darah adalah sangat penting jika fungsi buah pinggang anda berada di tahap yang keempat. Untuk mengawal tekanan darah, anda perlulah berhati-hati mengambil makanan yang mempunyai tinggi kandungan sodium.
Kebiasaannya, diet yang mengandungi tahap sodium yang terhad adalah melibatkan pengambilan harian yang kurang dari 2000 mg. Secara umumnya, makanan yang diproses atau makanan di dalam tin mengandungi tahap kandungan sodium yang tinggi.
Oelh itu, sebaiknya anda mengamalkan pengambilan makanan yang segar. Sekiranya anda suka makan di luar, anda sepatutnya merancang pengambilan diet anda. Cari maklumat nutrien pada makanan yang anda suka di restoran kegemaran anda.
Jangan takut untuk bertanyakan kepada pelayan restoran tentang pilihan sodium rendah. Anda juga boleh meminta kepada pelayan tersebut agar tidak menambahkan garam di dalam menu makanan anda.

Hadkan Pengambilan Protein Anda

Apabila penyakit buah pinggang anda berada di tahap keempat, satu lagi perubahan yang perlu anda lakukan dalam menua harian anda ialah kurangkan jumlah pengambilan protein. Proses pemecahan protein adalah tugas yang sukar bagi buah pinggang, jadi mengurangkan pengambilan protein adalah cara terbaik untuk membantu mengekalkan baki fungsi buah pinggang anda.
Kandungan yang tinggi protein boleh didapati di dalam daging, ikan, telur, produk susu, kacang, dan produk soya. Pengurangan jumlah protein dalam diet secara umumnya bermaksud tidak lebih dari 0.8 gram  hingga 1.0 gram bagi setiap kilogram berat badan anda.
Ini bermakna sekiranya berat anda ialah 60 kilogram, pengambilan jumlah protein harian anda mestilah tidak lebih dari 48 gram hingga 60 gram sehari.

Tukar Kepada Diet Berasaskan Tumbuhan

Setelah anda mengurangkan jumlah pengambilan protein harian, anda perlulah meningkatkan pengambilan bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran di dalam diet anda. Makanan berasaskan tumbuhan adalah tinggi kandungan vitamin dan mineral.
Selain itu, makanan berasaskan tumbuahan ini memberikan manfaat kesihatan kepada anda kerana ianya rendah kolestrol dan lemak. Ini kerana kandungan lemak dan kolestrol yang tinggi boleh meningkatkan risiko anda mendapat penyakit kardiovaskular.
Walaubagaimanapun, anda perlu berhati-hati apabila mengambil sayur-sayuran dan juga buah-buahan jika anda mempunyai penyakit buah pinggang tahap empat. Ini kerana beberapa jenis buah-buahan dan sayur-sayuran seperti pisang dan kentang mengandungi tahap potassium dan fosforus yang tinggi.
Jika darah anda mengandungi tahap potassium dan fosforus yang tinggi, ia boleh mendatangkan bahaya pada kesihatan anda. Satu-satunya cara untuk mengetahui bagaimana tahap darah anda ialah dengan melakukan pemeriksaan darah secara kerap untuk memastikan darah anda berada di tahap yang normal.

Aktif Secara Fizikal

Adalah tidak lengkap apabila membincangkan tentang diet sihat jika tidak menyebut tentang aktiviti fizikal. Keseimbangan di dalam pengambilan diet sihat dan aktiviti fizikal mestilah seiring apabila anda ingin menjalani kehidupan secara sihat.
Panduan pemakanan piramid sekarang juga telah mencadangkan agar memasukkan aktiviti fizikal sebagai sebahagian dari program cadangan pemakanan. Secara umumnya, anda digalakkan agar melakukan aktiviti fizikal secara sederhana selama 30 minit pada 3 hingga 5 hari seminggu.
Oleh itu, sekiranya anda tidak aktif di dalam sebarang aktiviti fizikal, mulakan ianya sekarang secara beransur-ansur.

October 29, 2013

I'm Surprised..

by , in
 


Alhamdulilah..murah rezeki..hehe..walaupun bukan pemenang GA Oktober 2012 By Nurul Yui SINI
tapi untuk peserta yang kurang bernasib baik untuk menang hadiah dari para sponsor,  berpeluang untuk dapat suprise gift dalam satu lagi entry dari penganjur (SINI)...Entry tersebut khas untuk peserta yang tidak terpilih sahaja.Syarat yang cukup mudah dan simple..just follow blog sponsor dan like pages sahaja.

Dan..nombor kita naiklah...pemenang TOPUP RM5...thanks yer sponsor...RM5 walaupun jumlahnya kecil..tapi siapa yang nak kasi free kan...huhuhu...(SINI)..

October 29, 2013

Senarai Panduan Ubahsuai Kenderaan Dari JPJ

by , in

 

 PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

  • Pemasangan spoiler udara di bahagian hadapan dan belakang
  • Pemasangan side skirt, aerofoil door visor pada kereta
  • Pemasangan protecting guards pada bahagian hadapan dan belakang kereta
  • Pengubahsuaian kecil pada jeriji radiator, bonet atau bentuk serta reka bentuk lampu.
  • Pengubahsuaian kecil dan melebarkan tyre wings atau muduard
  • Pengubahsuaian atau pemasangan tambahan bumper besar (sama ada jenis keluli atau gentian kaca) pada bahagian hadapan ataua belakang
  • Pemasangan rim dan tayar yang lebih besar
  • Pemasangan para bumbung
  • Pemasangan sun roof di atas bumbung
  • Pemasangan lampu brek tambahan (berwarna merah) atau lampu penunjuk arah (berwarna amber)
  • Pemasangan lampu limpah atau lampu halogen (berwarna putih dan kuning) pada bahagian hadapan  sahaja iaitu tambahan kepada lampu sedia ada
  • Penggunaan cermin gelap atau penampalan berwarna di bahagaian atas cermin hadapan sebanyak 20 peratus dari lebarnya dan di cermin tingkap sukuan
  • Pemasangan pengadang angin, penutup lampu gentian kaca penutup enjin gentian kaca pada hadapan motosikal di mana aksesori ini tidak terkeluar dari hujung pemegang motosikal.
PENGUBAHSUAIAN YANG MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ
·         Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor
·         Pengubahsuaian ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan
·         Pengubahsuaian dari kereta saloon kepada kereta convertible
·         Pengubahsuaian ke atas sistem bahan api
·         Pengubahsuaian ke atas sistem brek
·         Pengubahsuaian ke atas sistem steering
·         Pengubahsuaian ke atas bes roda kenderaan
·         Penggunaan badan gentian kaca bagi menggantikan keluli
·         Penukaran enjin
PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK DIBENARKAN OLEH JPJ
·         Lampu kelip-kelip (selain lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta
·         Pemasangan lampu berwarna biru, ungu atau hijau
·         Pemasangan hon yang berirama atau hon dengan dua nada
·         Pemasangan lampu limpah pada bahagian belakang kereta
·         Pemasangan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna pada cermin hadapan, cermin belakang dan cermin tepi di mana kadar ketelusan cahaya kurang dari 70 peratus.




::::SUMBER:::

PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

  • Pemasangan spoiler udara di bahagian hadapan dan belakang
  • Pemasangan side skirt, aerofoil door visor pada kereta
  • Pemasangan protecting guards pada bahagian hadapan dan belakang kereta
  • Pengubahsuaian kecil pada jeriji radiator, bonet atau bentuk serta reka bentuk lampu.
  • Pengubahsuaian kecil dan melebarkan tyre wings atau muduard
  • Pengubahsuaian atau pemasangan tambahan bumper besar (sama ada jenis keluli atau gentian kaca) pada bahagian hadapan ataua belakang
  • Pemasangan rim dan tayar yang lebih besar
  • Pemasangan para bumbung
  • Pemasangan sun roof di atas bumbung
  • Pemasangan lampu brek tambahan (berwarna merah) atau lampu penunjuk arah (berwarna amber)
  • Pemasangan lampu limpah atau lampu halogen (berwarna putih dan kuning) pada bahagian hadapan  sahaja iaitu tambahan kepada lampu sedia ada
  • Penggunaan cermin gelap atau penampalan berwarna di bahagaian atas cermin hadapan sebanyak 20 peratus dari lebarnya dan di cermin tingkap sukuan
  • Pemasangan pengadang angin, penutup lampu gentian kaca penutup enjin gentian kaca pada hadapan motosikal di mana aksesori ini tidak terkeluar dari hujung pemegang motosikal.

PENGUBAHSUAIAN YANG MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

  • Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor
  • Pengubahsuaian ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan
  • Pengubahsuaian dari kereta saloon kepada kereta convertible
  • Pengubahsuaian ke atas sistem bahan api
  • Pengubahsuaian ke atas sistem brek
  • Pengubahsuaian ke atas sistem steering
  • Pengubahsuaian ke atas bes roda kenderaan
  • Penggunaan badan gentian kaca bagi menggantikan keluli
  • Penukaran enjin

PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK DIBENARKAN OLEH JPJ

  • Lampu kelip-kelip (selain lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta
  • Pemasangan lampu berwarna biru, ungu atau hijau
  • Pemasangan hon yang berirama atau hon dengan dua nada
  • Pemasangan lampu limpah pada bahagian belakang kereta
  • Pemasangan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna pada cermin hadapan, cermin belakang dan cermin tepi di mana kadar ketelusan cahaya kurang dari 70 peratus.
- See more at: http://addin570.blogspot.com/2013/02/senarai-panduan-ubahsuai-kenderaan-dari.html#.Um9SQfI7b1A

 PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

  • Pemasangan spoiler udara di bahagian hadapan dan belakang
  • Pemasangan side skirt, aerofoil door visor pada kereta
  • Pemasangan protecting guards pada bahagian hadapan dan belakang kereta
  • Pengubahsuaian kecil pada jeriji radiator, bonet atau bentuk serta reka bentuk lampu.
  • Pengubahsuaian kecil dan melebarkan tyre wings atau muduard
  • Pengubahsuaian atau pemasangan tambahan bumper besar (sama ada jenis keluli atau gentian kaca) pada bahagian hadapan ataua belakang
  • Pemasangan rim dan tayar yang lebih besar
  • Pemasangan para bumbung
  • Pemasangan sun roof di atas bumbung
  • Pemasangan lampu brek tambahan (berwarna merah) atau lampu penunjuk arah (berwarna amber)
  • Pemasangan lampu limpah atau lampu halogen (berwarna putih dan kuning) pada bahagian hadapan  sahaja iaitu tambahan kepada lampu sedia ada
  • Penggunaan cermin gelap atau penampalan berwarna di bahagaian atas cermin hadapan sebanyak 20 peratus dari lebarnya dan di cermin tingkap sukuan
  • Pemasangan pengadang angin, penutup lampu gentian kaca penutup enjin gentian kaca pada hadapan motosikal di mana aksesori ini tidak terkeluar dari hujung pemegang motosikal.
PENGUBAHSUAIAN YANG MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ
·         Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor
·         Pengubahsuaian ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan
·         Pengubahsuaian dari kereta saloon kepada kereta convertible
·         Pengubahsuaian ke atas sistem bahan api
·         Pengubahsuaian ke atas sistem brek
·         Pengubahsuaian ke atas sistem steering
·         Pengubahsuaian ke atas bes roda kenderaan
·         Penggunaan badan gentian kaca bagi menggantikan keluli
·         Penukaran enjin
PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK DIBENARKAN OLEH JPJ
·         Lampu kelip-kelip (selain lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta
·         Pemasangan lampu berwarna biru, ungu atau hijau
·         Pemasangan hon yang berirama atau hon dengan dua nada
·         Pemasangan lampu limpah pada bahagian belakang kereta
·         Pemasangan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna pada cermin hadapan, cermin belakang dan cermin tepi di mana kadar ketelusan cahaya kurang dari 70 peratus.

PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

  • Pemasangan spoiler udara di bahagian hadapan dan belakang
  • Pemasangan side skirt, aerofoil door visor pada kereta
  • Pemasangan protecting guards pada bahagian hadapan dan belakang kereta
  • Pengubahsuaian kecil pada jeriji radiator, bonet atau bentuk serta reka bentuk lampu.
  • Pengubahsuaian kecil dan melebarkan tyre wings atau muduard
  • Pengubahsuaian atau pemasangan tambahan bumper besar (sama ada jenis keluli atau gentian kaca) pada bahagian hadapan ataua belakang
  • Pemasangan rim dan tayar yang lebih besar
  • Pemasangan para bumbung
  • Pemasangan sun roof di atas bumbung
  • Pemasangan lampu brek tambahan (berwarna merah) atau lampu penunjuk arah (berwarna amber)
  • Pemasangan lampu limpah atau lampu halogen (berwarna putih dan kuning) pada bahagian hadapan  sahaja iaitu tambahan kepada lampu sedia ada
  • Penggunaan cermin gelap atau penampalan berwarna di bahagaian atas cermin hadapan sebanyak 20 peratus dari lebarnya dan di cermin tingkap sukuan
  • Pemasangan pengadang angin, penutup lampu gentian kaca penutup enjin gentian kaca pada hadapan motosikal di mana aksesori ini tidak terkeluar dari hujung pemegang motosikal.

PENGUBAHSUAIAN YANG MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ

  • Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor
  • Pengubahsuaian ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan
  • Pengubahsuaian dari kereta saloon kepada kereta convertible
  • Pengubahsuaian ke atas sistem bahan api
  • Pengubahsuaian ke atas sistem brek
  • Pengubahsuaian ke atas sistem steering
  • Pengubahsuaian ke atas bes roda kenderaan
  • Penggunaan badan gentian kaca bagi menggantikan keluli
  • Penukaran enjin

PENGUBAHSUAIAN YANG TIDAK DIBENARKAN OLEH JPJ

  • Lampu kelip-kelip (selain lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta
  • Pemasangan lampu berwarna biru, ungu atau hijau
  • Pemasangan hon yang berirama atau hon dengan dua nada
  • Pemasangan lampu limpah pada bahagian belakang kereta
  • Pemasangan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna pada cermin hadapan, cermin belakang dan cermin tepi di mana kadar ketelusan cahaya kurang dari 70 peratus.
- See more at: http://addin570.blogspot.com/2013/02/senarai-panduan-ubahsuai-kenderaan-dari.html#.Um9SQfI7b1A

Back to Top