Makanan yang baik & buruk untuk dimakan sebelum tidur

 

Mengaku sajalah bahawa kadang-kadang sebelum masuk tidur, terbit satu perasaan di mana anda mahu makan sesuatu yang lazat dan menikmatinya di depan TV. Namun begitu, kebanyakan makanan tersebut tidak sesuai untuk di makan pada waktu tengah malam dan akan meyebabkan berat badan anda naik. Sangat tidak meyeronokkan, bukan?

Jangan risau kerana kami telah senaraikan beberapa makanan yang terbaik untuk di makan sebelum tidur untuk mengaal berat badan seperti berikut:

Ceri ✓ Antara makanan yang terbaik untuk di makan sebelum tidur untuk mengurangkan berat badan adalah ceri. Ia adalah salah satu daripada makanan semulajadi yang mengandungi melatonin yang mana membantu mengawal 'masa badan'. Ceri, buah yang manis dan segar, dan jika anda mengalami insomnia, sangatlah disyorkan untuk minum jus ceri kerana ia mungkin dapat memperbaiki keadaan anda.

Susu ✓ Anda mungkin mempunyai kenangan di mana ibu atau nenek memberikan anda segelas susu panas sebelum waktu tidur. Ya, satu fakta yang anda perlu tahu bahawa susu mengandungi 'tryptophan', sejenis asid amino yang merupakan pelopor serotonin.

Beras 'Jasmine' ✓ Apakah makanan yang terbaik untuk dimakan sebelum tidur? Nah, inilah jawapannya; beras 'jasmine'. Badan anda akan mencernanya perlahan-lahan, dan akan melepaskan glukosa secara beransur-ansur ke dalam saluran darah .

Bijirin ✓ Bijirin adalah satu makanan yang baik untuk dimakan sebelum tidur untuk mengawal berat badan. Ia mengandungi karbohidrat yang baik untuk badan anda. Anda boleh mencuba bijirin yang berasaskan gandum, quinoa atau barli, dan campurkan mereka dengan susu untuk snek ringan pada waktu malam.

Pisang ✓ Pisang juga bagus untuk dimakan sebelum tidur. Ini kerana pisang mengandungi magnesium dan potassium yang akan membantu merehatkan otot. Tambahan lagi, potassium. Kita perlu kalium untuk kesihatan kardiovaskular dan fungsi kognitif.

Sudah tentu, kita tidak harus lupa tentang makanan yang lebih baik anda akan elakkan sebelum tidur seperti berikut:

Pasta ✗ Ya, pasta. Walaupun ia merupakan makanan yang sangat lazat dan cepat untuk disediakan sebelum tidur, tetapi sudah pasti ia bukan makanan yang ideal untuk dimakan pada waktu malam. Elakkan untuk memakan pasta sebelum tidur kerana ia boleh menaikkan berat anda. Anda juga perlu tahu bahawa pasta turut mempunyai indeks glisemik tinggi, yang bermakna bahawa ia akan melambatkan tidur anda, mengacau keseimbangan tahap gula dalam darah anda dan mungkin akan menyebabkan anda bangun pada tengah malam.

Ais krim ✗ Kadang-kadang, anda akan mengidamkan semangkuk besar ais krim yang lazat. Nah, seharusnya anda perlu berfikir dua kali sebelum membuka peti ais, kerana ais krim sangat sarat dengan lemak. Gula yang terkandung dalam ais krim akan memberikan badan anda tenaga yang agak banyak, sekali gus melambatkan tidur lalu menjadikannya sebagai lemak. Selain itu, ia telah mendapati bahawa pengambilan makanan gula yang tinggi boleh menyebabkan mimpi buruk , jadi, walaupun rasa mungkin memberi anda keselesaan, keputusan tidak sihat pada semua.

Saderi ✗ Saderi merupakan bahan diuretik semulajadi yang akan membuatkan anda berulang-alik ke bilik air pada waktu malam. Sudah tentu, anda perlu makan sayur-sayuran kerana mereka kaya dengan nutrien, walau bagaimanapun, anda perlu mengurangkan pengambilan makanan yang menyebabkan kesan diuretik, seperti saderi.

Coklat gelap ✗ Senario tipikal di mana anda duduk di depan TV dan anda akan mula mengidam untuk makan coklat. Tidak dapat disangkal lagi bahawa coklat gelap amat lazat, tetapi ia mengandungi kafein yang mungkin akan mengganggu tidur anda. Selain itu, coklat gelap juga mempunyai perangsang seperti theobromine yang mana akan membuatkan jantung anda berdegup laju kadang-kala.

Piza ✗ Anda harus berfikir dua kali sebelum membuat pesanan beberapa piza sebelum tidur kerana perut anda, serta seluruh badan anda, perlu berehat sebelum tidur dan sudah semestinya piza bukan makanan ringan sama sekali. Sos tomato mempunyai tahap keasidan yang tinggi, satu lagi pemangkin untuk refluks asid. Anda disyorkan untuk mengelakkan piza supaya tidur anda tidak akan terganggu.

:::SUMBER:::

Post a Comment

2 Comments

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.Terima Kasih juga kerana sudi tinggalkan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang LINK AKTIF akan di buang secara automatik. Harap maklum.
Terima Kasih ..