Ilmu Blogspot Blogger Malaysia


 http://www.hasrulhassan.com/2014/01/kontes-ilmu-blogspot-malaysia.html

Sepanjang saya berblog,banyak ilmu blog yang saya dapat..Antaranya  3 ilmu blogspot yang saya tahu  dan sedang mempraktiknya serta untuk dikongsikan kepada rakan-rakan blogger yang lain...semoga perkongsian saya ini kita sama-sama mendapat manfaat yang berguna kepada kita sebagai seorang blogger...



1.Tips untuk naikkan traffic blog!

Saya bukanlah blogger Otai yang pandai bab-bab traffic ini.Tapi ini adalah cara yang saya amalkan dan ianya sangat membantu dalam meningkatkan traffic blog saya.

a).Cari idea untuk update entry yang dapat memberi manfaat pada pembaca.Kalau boleh lupakan atau kurangkan entry yang syok sendiri kerana tak semua pembaca akan baca entry sebegitu.

b).Pemilihan waktu yang sesuai untuk publish entry.Kalau update tengah malam,jangan publish dulu,setkan masa untuk dipublish.Bukan apa kalau publish entry contoh jam 2 pagi,siapa yang baca dan sudah semestinya keesokkan pagi banyak entry dari blogger lain yang akan keluar,jadi para pembaca akan terlepas pandang entry anda sebab dah kebawah notification blog..Waktu yang sesuai publish post bagi saya ialah:
pukul 8.30-10 pagi, 1-3 petang, 4-6 petang, 8-10 malam. 
c).Cukup dengan 2 atau 3 post sehari,tak payah nak post entry sampai 5- 6 entry,tapi pastikan dalam entry tersebut mempunyai isi dan info yang padat.Kebiasaannya blogger lain akan komen dientry yang terbaru sahaja.Kalau banyak idea lagi,buat draft untuk dipublish keesokan hari pulak.Cara ini akan mengelakkan dari blog tak berupdate sebab kekeringan idea.
d).Buat entry yang tengah hangat dan terkini dengan versi sendiri.
e).Yang ini ramai yang tahu.Ping di Facebook Group atau laman web yang khas untuk ping. Contoh macam: Kartikel.com, Ping. Je, Busuk.org, Group FB: Kelab Blogger, Blogger Terhebat etc.
f).Paling kurang dalam setiap entry ada satu gambar dengan keywood dalam gambar tersebut .

g.
Kalau korang post entry ada kaitan dengan blog / laman web yang lain, link kan dengan blog / laman web tersebut. Sama-sama membantu 'up' traffic.

h.Kekemasan blog.  Widget yang mengganggu readers nak baca, contoh: floating heart, hujan rintik-rintik etc rasanya tak perlu. Just guna template atau design blog yang simple tapi menarik untuk orang singgah lama-lama.



2.Pengaruh mood ketika menulis diblog.
Mood mempengaruhi terhadap hasil tulisan yang kita buat.Untuk hasil yang fositif suasana hati yang tenang dan bebas dari hati yang tertekan. Oleh kerana itu, menjaga mood agar tetap baik sebelum menulis perlu  agar tulisan kita nantinya menarik, mudah dipahami, dan memberikan pandangan positif bagi pembaca entry blog kita.
Bagaimana jika kita terpaksa menulis agar blog selalu update tetapi suasana hati kita sedang penat dan bosan? Lebih baik kita tidak menulis dahulu untuk menghindari hasil tulisan yang buruk dan membuat pembaca setia blog kita kecewa. Ada baiknya kita memilih beristirahat sejenak untuk menyegarkan pikiran dan mengembalikan mood kita menjadi baik. Caranya mudah, untuk menghilangkan kebosanan kita hanya perlu mencoba rutinitas lain dan menghilangkan sejenak segala hal yang berkaitan dengan tulis-menulis dari pikiran kita. Dengan mencoba aktifitas baru bukan tidak mungkin akan mengasah kreatifitas dan memberikan inspirasi baru bagi bahan kita menulis nanti.


3.Tingkatkan Alexa Rank dengan Alexa Widget.


Sebelum tu, bagi sesiapa yang tak tahu apa tu Alexa Rank, Alexa Rank ni ialah ranking trafik blog kita. Biasanya ia digunakan oleh advertiser untuk beriklan di blog kita atau pun digunakan untuk compare blog kita dengan blog orang lain.Alexa Rank ni lain sikit dari Google Pagerank. Kalau Pagerank, lagi tinggi Pagerank, lagi bagus la kan? Tapi kalau dengan Alexa Rank ni semakin kurang Alexa Rank,semakin baik ranking blog kita., Dengan kata lain, kalau satu-satu website tu Alexa Rank dia 1, maknanya trafik dia dan website dia paling hebat la. Buat masa sekarang ni dah sah-sah la Google, Facebook dan Youtube yang paling top. Website biasa-biasa nak dapat top 10 ranking dunia?? Susah wooo..


CARA MUDAH TINGKATKAN ALEXA RANK
a.Install Alexa Toolbar

Cara pertama ialah Install Alexa Toolbar. Kenapa kena install toolbar? Meh aku explain. Alexa Rank akan detect trafik satu-satu blog tu dan bagi rank kat blog tu. So, Dengan meng-install toolbar ni, korang akan memudahkan Alexa untuk detect trafik yang masuk ke satu-satu blog tu. Sistem dia camni, maklumat dari pengunjung atau jumlah trafik di blog kita diambil dari Alexa Toolbar yang telah dipasang dalam web browser pengguna internet (Google Chrome, Mozilla, dsb). Jika Alexa Toolbar dipasang di web browser yang kita gunakan, Alexa akan mengenalpasti berapa banyak pengunjung dan total pageview di website atau blog kita. Setelah data dikumpulkan, maka Alexa akan secara automatik memberi ranking website atau blog kita.

b.Letakkan Alexa Traffic Widger di Blog

Satu lagi cara ialah dengan meletakkan Alexa Traffic Widget di blog kita. Ok, yang ni paling penting sekali. Kalau install alexa toolbar tu agak leceh kerana tak semua orang ada Alexa Toolbar tu, dan tak semua orang akan install benda tu kat web browser masing-masing.

So, dengan meletakkan Alexa Traffic Widget ni,  korang tak perlu risau sebab bila ada widget ni kat blog korang, ia akan automatically kira total visitor, pageview dan trafik blog korang. Senang je kan.




Kontes Ilmu Blogspot Blogger Malaysia dianjurkan oleh HASRULHASSAN.COM dan ditaja utama oleh Blog Hebat Syuhada1981.com, Dikbee.com, AbangEnsem.com, EjamOthman.com, Saji.my serta ditaja bersama oleh Blog Mesti Baca Babyaimacomel.blogspot.com, MawardiYunus.com, MiziSempoi.com, DindaMaisarra.blogspot.com, Ecadwinkyasha.com, Terbaek.net, DuniaFarisya.com, Paly.my, Phat.my dan Blog Ieta. Kontes Hadiah Utama Tunai RM400 disokong KomisenJobdirumah serta iBiasiswa.my.

Post a Comment

1 Comments

  1. terima kasih diatas perkongsian.datang dari senarai peserta segmen ilmu blogspot. done follow anda, salam ukhwah, salam perkenalan, dari : MyCherita

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.Terima Kasih juga kerana sudi tinggalkan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang LINK AKTIF akan di buang secara automatik. Harap maklum.
Terima Kasih ..