"Where hope grows, miracles blossom".

July 24, 2014

Kad Raya dah Pos

by , in
Salam..entri pendek..










Just nak bagitahu,kad raya untuk segmen:saya nak kad raya by Afiqah telah dipos semalam,By Mr.Right..hehe..Tunggu kedatangan posmen yer..Kalau semat sebelum raya lah sampai kalau tak lepas raya lah kot..tapi mood raya masih ada kan...kan raya sebulan..hehehe.....


July 22, 2014

Manfaat buah tembikai susu

by , in


 

Salah satu buah kegemaran saya dan hb..hehehe..Memang sedap yer...Buka puasa kejap lagi buat air ini jer lah...
Jom tengok khasiatnya pulak.

Baik untuk kulit
Tembikai susu kaya dengan Vitamin A, B Komplek dan C yang menjadikan ia makanan paling sesuai untuk menjaga kesihatan kulit dan saraf. Amalan memakan tembikai susu pada setiap hari akan menghasilkan kulit yang bersih dan sihat.

Menghindarkan barah
Kajian menunjukkan tembikai susu mengandungi carotenoid, salah satu daripada zat-zat makanan yang boleh menghindarkan barah. Pengambilan tembikai susu dapat memberi perlindungan daripada barah tujuh kali lebih baik daripada pemakanan yang yang mengandungi kandungan karotena yang rendah.

Menurunkan berat badan
Bagi mereka yang berhasrat untuk menurunkan berat badan, tembikai susu adalah antara makanan yang sesuai diamalkan pada setiap hari kerana ia mempunyai kandungan air dan serat yang tinggi manakala kalorinya rendah.

Mengawal tekanan darah
Tembikai susu adalah sangat berkesan untuk menangani masalah darah tinggi kerana tembikai susu mengandungi potassium. Pottasium mampu mengawal serta mengekalkan paras darah yang sihat dalam tubuh.

Merawat penyakit Hepatitis
Tembikai susu adalah antara ramuan utama yang sangat popular dalam dunia perubatan Cina untuk merawat penyakit hepatitis. Di Filifina pula ianya digunakan sebagai ramuan utama untuk merawat mereka yang menghadapi masalah pengaliran darah haid yang tidak lancar manakala di India ianya digunakan untuk mengubati kebengkakan dan ketumbuhan.
July 15, 2014

Perut Mengeras Semasa Hamil

by , in
~Sharing~

Kenapa yer perut mengeras? Mungkin baby sedang meregangkan badan dalam perut , buat senaman.

Berikut antara sebab-sebab perut menegang semasa mengandung :

1. Bayi bergerak dengan aktif
2. Ibu sangat aktif
3. Semasa senaman atau membawa barang berat
4. Perut penuh
5. Mengurut perut
6. Semasa atau selepas hubungan seks
7. Dehidrasi

Cara menangani perut mengeras semasa hamil
1. Tukar aktiviti atau posisi
2. Berehat lebih lama
3. Minum air secukupnya (sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong sehari)
4. Buang air kecil dengan kerap
5. Tarik nafas dalam-dalam dan lepaskan
6. Usap perut perlahan-lahan
July 12, 2014

Tips memilih Buah Tembikai

by , in
July 11, 2014

Gelagat Papa & Adik

by , in
July 11, 2014

Tetap cantik walau puasa.

by , in



Bulan puasa bukanlah alas an untuk kita tidak boleh bergaya atau kelihatan berseri.Biarpun letih seharian tidak bermakna kita tidak boleh  tampil segar seperti selalu.Tentu semua ingin kelihatan cantik dan menawan kan,kuncinya Cuma satu iaitu niat.Sebaiknya mulakan ia dipagi hari selepas bersahur.Lakukan rawatan kulit wajah dengan mencuci muka dengan air sejuk.Dalam masa yang sama,lakukan urutan lembut pada wajah bagi melancarkan peredaran darah.Untuk bahagian mata,letakkan ais batu ataupun timun yang dipotong nipis-nipis bagi mengembalikan kesegaran.

Setelah itu,sapukan pelembap kerana ketika dibulan puasa,tubuh kekurangan air sehingga kulit kering dan kusam.Sebaiknya pilih pelembap yang mengandungi kandungan sunscreen bagi melindungi kulit dan pancaran matahari.Tetapi harus diingat jangan hanya member tumpuan pada kulit wajah semata-mata.Perhatikan juga bahagian kulit lain yan tak kurang pentingnya iaitu dibahagian leher.

Kalau yang bekerja dibilik  berhawa dingin,pasti kulit akan mudah menjadi kering.Untuk kiulit wajah,gunakan pelembap pastinya menyukarkan anda yang memakai solekan.Alternatifnya,semburkan cecair penyegar kulit wajah sehingga wajah tetap terpelihara kelembapannya dan untk tubuh jangan lupa menyapu losen bagi melembapkan kulit.Selain wajah dah tubuh,bahagian yang tak kurang pentingnya adalah bibir.Selalunya jika tiba bulan puasa,bibir akan menjadi kering.Sebaiknya gunakan pelembap sebanyak mungkin dan gosok dengan tisu atau jari sehingga sel-sel klit mati akan tertanggal.Setelah itu kembali menyapu pelembap bibr sebelum melapisinya dengan lipstick.Tip untuk anda yang memiliki kulit bibir mudah kering,sebaiknya pilih lipstick dengan tekstur glossy lebih baik kerana ia mengandungi kandungan pelembap yang lebih banyak.

Satu lagi masalah yang timbul di bulan puasa selain kulit kering dan mudah letih adalah masalah bau mulut.Penyebab bau mulut adalah disebabkan oleh bacteria yang menghasilkan sulfur lalu tertinggal didalam bahagian belakang mulut.Kebanyakan masalah ini berpunca dari kebersihan mulut yang tak dijaga selain disebabkan oleh gigi berlubang,jangkitan gusi dan sebagainya.Penyakit dan kelainan yang lebih serius boleh menyebabkan bau mulut.Antaranya adalah perubahan hormone,gangguan pencernaan,sinus atau resdung,diabetis,gangguan hati dan ginjal serta banyak lagi penyakit lain.Oleh itu,penting untuk anda menjaga mulut agar sentiasa bersih dan nafas kembali segar biarpun dibulan puasa.Beruslah gigi dua kali sehari.Selepas bersahur sebaiknya berus gigi bagi menanggalkan kotoran dan sisa makanan yang tertinggal.Dalam masa yang sama,bersihkan juga bahagian lidah dengan menggunakan alat khusus kerana bacteria turut berada dikawasan tersebut.

Selain itu,gunakan juga ubat kumur yang boleh mengurangkan bacteria didalam mulut,namun jangan pula pilih ubat kumur yang mengandungi alcohol.Ubat kumur mampu menahan bau mulut sehingga 8 jam lamanya,namun jika kebersihan mulut tidak dijaga rapi,pasti bau mulut tetap ada.Bagi yang memakai kawat gigi,sebaiknya pastikan ia sentiasa bersih dari sebarang sisa makanan.Jika perlu hindari makanan yang boleh mendatangkan bau seperti makanan pedas,bawang merah,bawang putih,kopi dan juga makanan yang manis selain hindari merokok serta minuman beralkohol.
July 11, 2014

Tip kekal segar di bulan puasa.

by , in



1.Saat bersahur atau berbuka pilih makanan yang mengandungi banyak serat dan air seperti epal,tembikai antara pilihan yang tepat.

2.Jangan ketinggalan memakai pelembap wajah dan tubuh ketika ingin keluar rumah bagi mengekalkan kelembapan.Selain itu,penggunaan scrub masih boleh dilakukan biarpun dibulan puasa bagi membuang sel-sel kulit mati.

3.Hujung rambut tetap perlu mendapat perhatian.Gunakan perapi atau minyak zaitun bagi memastikan iah tak bercabang.

4.Hindari penggunaan sabun yang mengandungi sulfur.Ia boleh menyebabkan kulit anda lebih kering.Pilih sabun yang berformula lebih ringan dengan tekstur krim atau gel.

5.Amalkan pengambilan pil suplemen seperti vitamin E bagi mengelakkan masalah kuku mudah patah disebabkan kurang nutrisi.

6.Pilih warna-warna cerah untuk solekan bagi menampakkan anda tetap segar dan cantik.Sapuan rona pipi cerah namun natural akan membuatkan penampilan anda Nampak lebih segar.

7.Tinggalkan dahulu lipstick berwarna pekat,cukup tampil segar dengan lipstick warna lembut bertekstur ringan dan segar.

8.Mata sembap dan tidak segar kerana kurang tidur boleh diatasi dengan sapuan pembayang mata warna beige tepat dibahagian bawah mata anda.

9.Gantikan solekan bertekstur derbuk dengan jenis krim yang tahan lama sekaligus dapat melembapkan kulit.
July 11, 2014

Klik Like

by , in
Bagaimana untuk like :
1. ‘ LIKE ‘ halaman Facebook KDK Malaysia. Kemudian pergi ke ‘ TAB ‘ Charity Challenge.
KDK Charity Challenge 
 2.Klik 'GALLERY' dan Cari Bengkel Seri Sembilan Bantu OKU..dekat atas ada kotak merah putih dan tekan "LIKE"

3.Kalau tak jumpa cuma cari NAMA:1.Nur Afiqah Najwa b Abdullah dan Wan Hasrul Hafiz Wan Abu Bakar, Dan Klik kotak tu yer.
Diharapkan anda dapat meluangkan masa dengan mengklik LIKE"..bagi sesiapa yang sudi like itu ribuan terima kasih saya ucapkan.Kalau saya berjaya mereka akan berpeluang menyambut hari raya bersama KDK Malaysia.

Lepas dah buat,letakkan link blog anda berserta anda like ke berapa di FB tadi(ADA 2 yer)  di komen entry ini SAHAJA.


July 09, 2014

Peti pertolongan cemas

by , in
Kebanyakan orang tidak mengendahkan kepentingan peti pertolongan cemas di rumah, di dalam kereta atau di pejabat. Pada mereka, harus ada pil pening kepala dan demam yang ringan di rumah, tetapi peti pertolongan cemas dianggap terlalu berlebih-lebihan.

Ada juga yang menyangka mereka tidak mungkin memerlukan peti pertolongan cemas kerana sekiranya berlaku kecemasan, pergi saja ke klinik atau hospital.

Sebenarnya peti pertolongan cemas sangat berguna terutama bagi mereka yang mempunyai anak kecil dan berkeluarga.

Ada dua jenis pertolongan kecemasan iaitu pertama, kecemasan yang memerlukan tindakan segera untuk menyelamatkan nyawa. Kedua, kecemasan yang memerlukan tindakan segera, tetapi membabitkan kecederaan ringan atau sakit yang boleh dilakukan di rumah tanpa bantuan perubatan profesional. Contohnya membasuh luka atau calar ringan yang berlaku pada anak-anak kita yang lasak bermain.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kecederaan pada waktu dan tempat yang tidak diduga?

July 06, 2014

Settle Beli Baju Raya

by , in

Huhh..lega..dari semalam sampai lah hari ini...kononya shopping,semata2 nak cari baju raya untuk kami tiga beranak..habis semua shopping complex kat seremban nie dijelajahi...hahaha..akhirnya jumpa juga apa yang dihajati..tapi kan semuanya murah-murah sampai lebam biji mata nak memilih..lagi-lagi baju untuk anak kita..semua cantik semua comel-comel..yang paling penting is..MURAH...berbaloi-baloi..sambil tu sempat jugak capai benda lain..hihi..kad raya untuk blogger yang bertuah..

July 04, 2014

Cerita semalam.

by , in
Semalam pergi beli pamper adik..sambil tu cari stokin untuk adik..jumpa pulak baju comel..papanya belikan lagi....haa untunglah adik oii...semalam beli baju,stokin dengan 2 jenis mainan soft toy..
Tu belum pergi mydin lagi..PALM MALL pun baru buka..tak pergi lagi..hahaha..papa standby duit jer lah yer..

Petang karang nak pegi bazaar lain lak..harap dapat jumpa kuih yang dihajati tu...hehehe...
July 04, 2014

Buat kuih raya sendiri.

by , in


Ok tahun nie ingat nak buat sendiri kuih raya,dari duduk rumah jerk an..tapi tak lah terer sangat buat kuih muih raya nie..buat yang senang-senang jer..yang mudah dan simple..haha..yang agak susah tu,beli jer lah…kurang2nya boleh cut kos kan..nanti resepi biskut raya yang saya nak buat tu akan saya kongsikan kat sini…mudah-mudahan tercapai niat nak buat kuih raya sendiri..
Hehe...



 
July 04, 2014

Misi cari baju raya adik berjaya

by , in
<<<ENTRY LAMBAT PUBLISH>>>


Lepas berbuka puasa malam semalam,rehat sekejap,siap-siap terus pergi shopping mall..nak cari baju baru untuk adik..xpe beli untuk anak dulu,mak n ayahnya kemudian pun xpe..bukan apa tahu jerlah saiz baby nie kan limited..kalau adapun mesti kurang choice..better beli awal-awal..nanti dah tak sibuk fikir lagi dah.Sambil tu beli barang dapur sikit..

Akhirnya 3 pasang baju baru untuk adik,itupun papanya yang pilih..hehe..ingat nak tambah lagi tapi tak ada baju yang menarik hati…lagipun banyak tempat lagi tak pergi ,kot2 kat tempat lain ada baju yang cantik & cute..tapi baju melayu untuk adik still tak dapat lagi…so slow2 cari lah..tips kali ini beli baju untuk adik umo setahun terus…hahaha..boleh pakai lama…nampak tak kat situ betapa nak jimat punya mama adik nie…bukan apa..rasa tak puas tengok sikecik pakai baju tu kejap jer dah tak muat…dah lah badan kembang molek jer macam papanya..hahaha…opsss….

Tema raya tahun ini bersama sikecik ialah….tunggu raya nanti lah…surprise sikit….
July 04, 2014

Puasa ketiga.

by , in
<<<ENTRY LAMBAT PUBLISH>>>>



Semalam tak masak untuk berbuka puasa.Cuma masak nasi jer..ingat nak beli lauk kat luar jer.Hb lak dapat balik awal masa puasa nie.Hb balik amik kitaorang 2 beranak terus pergi bazaar area kawasan rumah jugak.Lauk banyak cuma kuih muih yang ada tu kurang sangat,termasuklah kuih kegemaran saya iaitu kuih ….hampa jer rasa..pilih punya pilih lauk..semua tak berkenaan dihati.akhirnya beli jugak,sayur,ayam dengan ikan pari,kuih dengan air tembikai.cukuplah,beli banyak pun bazir jer,kitaorang berdua jer yang makan.Total beli semuanya RM19.00..RM1.00 lagi genap RM20.00..
Kata tadi beli sikt jer..kenapa mahal sangat..haa tu dia..
Sayur kacang  panjang =1 senduk
ayam =2 ketul
ikan pari =2 ketul
kuih ketayap=5 biji
Total RM15.00
Air tembikai beli gerai lain,Harga RM4.00 1 jug.

Harga bagi saya sangat mahal ok..sebenarnya dengan RM20.00 boleh beli lauk dan cukup 1 minggu lauk kitaorang berdua tau..nampak sangat berlaku pembaziran kat situ kan…tapi taka pa lah kan,sekali sekala beli makan kat bazaar.
Alkisahnya,masa berbuka tu mulut dah mengomel..bukan apa,lauk yang kitaorang beli tu..sayur tak masak lagi,ayam dengan ikan ok lah..tapi kuih tu haa,tertumpah garam ke hapa kat intinya…memang masin kaw-kaw punya..ntah-ntah garam disangka gula kot.Terus fikir xkan beli makan kat gerai tu lagi.
Ok lepas nie memang masak kat umah jer lah…hahaha

Aktiviti lepas buka puasa…Next Entry
Back to Top