Cuba 5 Tips Ini untuk Atasi Tekanan/Stress

5 Cara saya mengatasi stress

 

Bagi wanita yang menjadi surirumah,hamper kesemua waktu kita didedikasikan untuk anak-anak ,suami dan juga urusan rumah tangga.Tubuh dan otak kita bekerja 24jam tanpa hari cuti.Bukan sahaja  badan cepat letih tetapi minda kita juga cepat stress.Jadi sangat penting untuk kita mengawal stress agar tidak menimbulkan masalah yang lebih serius lagi.Ini cara syang saya amalkan untuk atasi stress melanda .

1.Elakkan diri daripada punca stress.

Benda pertama yang saya buat ialah elakkan diri daripada punca stress.Nak siapkan kerja dalam tempoh masa tertentu tapi pastikan cari masa untuk rehat sekejap relaks kan minda,strecthingkan badan atau minum minuman kegemaran untuk dapatkan semula tenaga untuk sambung buat kerja.

2. Bersenam

Banyak manfaat yang diperolehi daripada rutin senaman berkala.Ambil masa dalam 30 minit samaada berjalan,berlari,melakukan yoga boleh memberi kesan segera mengurangkan stress.

3.Mendengar muzik

Muzik mampu menjadi terapi yang baik untuk meredakan stress.Caranya cuba dengan menghayati muzik atau pasang muzik kegemaran korang,sedikit sebanyak boleh mendatangkan mood yang baik.

4.Berkebun/Tanam bunga.

Saya sukakan bunga dan kehijauan,dan hobi saya ialah menanam bunga.Bila lihat dedaunan hijau,dan bunga yang berwarna warni,mata kita akan segar dan boleh menceriakan emosi kita.Salah satu terapi stress.

 

5.Main game

Ya!Bermain game.Bukan sahaja sekadar sebagai hiburan,bermain game juga dapat  mengurangkan stress.Kalau nak release tension yang ada saya juga bermain game.Bagi saya ia sangat membantu saya mengurang/menghilangkan stress yang saya alami.

Jom lihat game apa yang saya layan untuk kurangkan stress:

i.WordSearch

Game ini dari zaman sekolah menengah suka main.Dulu-dulu kan kat surat khabar ada satu bahagian tu memang dikhaskan untuk word search.Siap selongkar kat surat khabar lama tu semata-mata nak cari word search ni..hahaha..Lepas tu siap beli buku lagi...sekarang dah tak payah dah..teringin nak main,buka je Plays.org man je online...hehehe




ii.UncleGrandpa Psychedelic Puzzle

Permainan ini macam teka teki juga cuma kena suai padankan gambar dengan cara slaid kan ke kiri ke kanan.Nak game yang santai-santai boleh lah main game ni.Main dengan anak pun best juga...






iii.Endless Siege Tower Defense Game

Endless Siege adalah permainan pertahanan menara di mana anda bertahan dari sekumpulan musuh yang datang . Permainan ini kena sentiasa upgrade dan tambahkan pelbagai menara pertahanan di lokasi taktikal untuk mengalahkan musuh agar tidak sampai ke penghujung jalan.. 

Permainan ini pada awalnya sangat mudah dan senang nak bunuh musuh tapi makin lama makin susah pula...srategi kena ada untuk pastikan musuh tidak sampai ke penghujung jalan sebab  jika musuh berjaya melintasi tembok pertahanan maka nyawa akan berkurangan.

 

 

Semua game ini saya main secara percuma sahaja tau tak perlu dibayar.Haa..kalau nak tahu saya main online game ni kat Plays.org tau.Bukan setakat 3 ke 4 saja pilihan game free tapi banyak sangat pilihan game yang ada.Bosan dengan game yang sedia ada?Jangan risau kerana setiap minggu akan ada penambahan game baru yang akan ditambah dalam platform ini.Tinggal korang nak explore saja dalam NEW GAMES


Apa yang bestnya main game online di Plays.org adalah:

1.Percuma-Berbeza dengan online game yang lain,di Plays.org semua permainan game yang disediakan disini semuanya Percuma!

2.Tidak memerlukan memori telefon- Nak main game nak kena download.Leceh! Lagi-lagi kalau space memori telefon tidak mencukupi.Disini,jangan risau,tidak perlu susah-sudah nak memuat turun aplikasi permainan,masuk website ,cari permainan game kesukaan dan main.Banyak senang woo!

 

3.Ringan dan tanpa iklan-Walaupun dalam platform ini terdapat beratus-ratus jenis games,tapi waktu menunngu/loading sangat cepat.Dalam Plays.org juga tiada iklan ya.

4.Boleh bermain melalui desktop,tablet atau telefon bimbit.-Haa pilih je nak main kat mana.Semua jenis peranti support.Senang nak main walau dimana saja anda berada gitu.

5.Permainan game yang sesuai untuk dewasa dan kanak-kanak-Tidak hanya memfokuskan kepada orang dewasa sahaja tetapi game dalam Plays.org juga turut boleh dimain bersama kanak-kanak kerana terdapat juga permainan yang bersifat education game

6.Sentiasa ada penambahan game baru-Tiap-tiap minggu akan nada penambahan permainan game baru.

7. Kategori merangkumi Arked, Kartun, Pendidikan, Sukan, Strategi, Retro 8-bit, Simulasi, dan banyak lagi. Anda bebas bermain sekerap yang anda suka juga, tanpa had!

 

 

 

 Sekarang tak perlu pening lagi nak main game nak kena download.Buka je Plays.org dan main permainan kegemaran korang dengan suka hati.Tak perlu bayar tak perlu downloaad!


Post a Comment

0 Comments