Apakah Ciri Hard Disk terbaik

Kenapa kita harus memiliki hard disk?Apa fungsinya?Adakah ia amat penting??


                                    


Tugas sebuah hard disk adalah melakukan penyimpanan. Semua yang anda simpan di komputer anda ada di sebuah hard disk. Bukan hanya dokumen, gambar, musik, dan video , malah sistem operasi komputer semuanya disimpan dalam hard disk komputer anda.

Jika hard disk anda rosak, anda akan kehilangan semuanya. Itu adalah hal yang sangat menyedihkan.Dan disebabkan takut dengan risiko tersebut menjadikan itu sebagai faktor utama sebagian besar orang memiliki sebuah hard disk external. Mereka memiliki hard disk lain dan menyalin semua file penting mereka ke hard disk tersebut.




Jadi apa yang perlu kita perhatikan sebelum  membeli sebuah hard disk external? Selama ini yang kita perhatikan hanyalah harga hard disk external tersebut, tetapi sebenarnya banyak faktor lain yang perlu diperhatikan pada sebuah harddisk external, berikut adalah beberapa tips bagi anda yang akan memilih dan akan membeli harddisk external:

Bagi mengatasi masalah ini, penulis akan berkongsi dengan anda tips memilih external hard disk. Mungin dengan adanya tips ini anda boleh membantu anda dalam pemilihan hard disk yang terbaik.

Ciri Hard Disk terbaik


  • Ketahui Sistem Operasi yang Digunakan.

Cara memilih hard disk external yang bagus untuk yang pertama adalah dengan mengenali sistem operasi yang digunakan. Adakah anda gunakan di PC atau MAC? Dimana ini menentukan hard disk external yang anda perlukan, Anda perlu tahu ada perbezaan antara MAC dan PC, jika peralatan yang anda gunakan MAC, maka formatnya iaitu HFS+, namun berbeza dengan PC menggunakan windows formatnya iaitu NTFS, mengikut pembangun sistem operasi, dimana jika anda menggunakan MAC maka file tidak boleh membaca atau menulis pada PC yang menggunakan sistem operasi windows.

  • Kapasiti hard disk external
Pastikan anda tahu hard disk anda itu digunakan untuk menampung  jenis file yang macam mana .Jika hanya sebahagian file document office seperti word, excel atau power point anda memerlukan kapasiti hard disk sebesar 320GB atau 500GB sahaja dan sebaliknya jika anda memiliki file lagu,video atau gambar yang memerlukan ruang penyimpanan yang besar anda memerlukan kapasiti hard disk sebesar 1TB atau 2TB.

Jangan sampai kita membeli hard disk yang ternyata belum mampu menampung file – file milik kita. Pasti akan rugi kan? Maka ketahuilah dulu seberapa besar file yang akan tertampung di dalamnya.

  • Kepantasan  ( Speed ) Data Transfer   
Yang ini juga perlu Anda perhatikan kerana kepantasan sangatlah penting. Kepantasan ini menentukan seberapa ringkas proses transfer dari komputer ke harddisk external anda atau sebaliknya. Kepantasan data transfer bergantung kepada RPM hard disk iaitu sendiri jika ianya memiliki 7200RPM sudah sangat bangus berbanding 5400RPM.




  • USB


Satu hal lagi yang harus dititik beratkan ialah kemampuan sambungan external hard disk yang kita beli.Ini mempengaruhi  terhadap kepantasan transfer data , pastikan anda memilih sambungan USB 3.00 kerana  transfer data cepat berbanding sambungan USB 2.00). Transfer data akan lebih cepat jika dibandingkan dengan  hard disk USB 2.0. Pada sambungan USB 3.0 kecepatan transfernya mencapai 5 gbps. Sedangkan USB 2.0 hanya 480 mbps.

  • Daya tahan (Durability)




Jika anda seorang yang aktif atau dalam ertikata lain seorang yang lasak, anda memerlukan external hard disk yang mempunyai daya tahan seperti tahan dari debu, tahan hentakan / jatuh dan kalis air.

Alangkah bagus kalau anda memiliki hard disk yang memiliki dan menawarkan  perlindungan air dan habuk yang sangat baik.

  • Warranty


Warranty adalah salah satu hal yang harus diperhatikan saat membeli hard disk external. Kita tidak akan pernah tahu bila hard disk external kita rosak. Dengan memiliki jangka waktu warranty yang panjang, tentunya kita tidak perlu takut saat mengalami kerosakan pada hard disk external.


Masih konfius?Admin sarankan anda mencuba Adata Hard Disk,sebab semua ciri-ciri diatas ada pada Adata Hard Disk.Kenapa ADATA??



Ciri-ciri Hard Disk terbaik yang ada pada Adata Hard Disk seperti,


•Boleh digunakan pada PC atau Mac.


•kapasiti hard disk sebesar 1TB atau 2TB 


•Kepantasan  ( Speed )- RPM hard disk 7200RPM


•USB- Menggunakan usb 3.0 dengan kadar pemindahan data maksimum 5 gigabit sesaat.


•Daya tahan¬- Menawarkan perlindungan air dan habuk yang sangat baik. Ia berfungsi dengan baik walaupun dalam persekitaran yang sangat berdebu atau selepas tenggelam di dalam 2 meter / 6.6 kaki laut dalam sehingga 120 minit.


•Warranty- Menawarkan warranty sehingga 3 tahun kepada pengguna.


Jika anda berminat dan ingin memilikinya dan tidak tahu dimana dan bagaimana hendak memilikinya,untuk pengetahuan anda di lazada Malaysia ada menjualnya.Hanya klik link di bawah dan anda akan dibawa ke laman jualan ADATA.


http://ho.lazada.com.my/SHGs2A?sku=AD313ELAA7NXVBANMY&redirect=http%3A%2F%2Fho.lazada.com.my%2FSHGs2C%3Furl%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.lazada.com.my%252Fhd710m-1tb-usb-30-external-hard-drive-waterproof-dustproof-shockproof-ahd710m-1tu3-ccf-12874295.html%253Foffer_id%253D%257Boffer_id%257D%2526affiliate_id%253D%257Baffiliate_id%257D%2526offer_name%253D%257Boffer_name%257D_%257Boffer_file_id%257D%2526affiliate_name%253D%257Baffiliate_name%257D%2526transaction_id%253D%257Btransaction_id%257D





Post a Comment

3 Comments

  1. Ini yg kedua baca mengenai hard disk... Nak suruh beli la ni...

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yang menarik sekali...

    Ikhlas dari
    AlongMisuari.com

    ReplyDelete
  3. Bagus artikel ni sebelum membuat pembelian hard disk yg terbaik.

    ReplyDelete

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.Terima Kasih juga kerana sudi tinggalkan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang LINK AKTIF akan di buang secara automatik. Harap maklum.
Terima Kasih ..