TIPS:Beli Barang Baby

Assalamualaikum,

Dah nak masuk anak kedua baru nak share tips yer..haha..apa boleh buat..masa 1st pregnant dulu semuanya terlebih excited sangat2 nak dapat baby sampai kadang-kadang kite terbeli semua nye. Kite x sedar ade di antaranya kite x pakai pun. Langsung x pakai. Maka berlaku lah pembaziran. ..nak perfect lah katakan..tapi tak apalah..1st baby kan..apa salahnya..hihihi..lagipun masa tu boleh lah shopping sakan sebab masih bekerja..tapi lepas bersalin je dah jadi suri rumah sepanjang masa..dan pregnant pula anak kedua..nampaknya kena lah berjimat cermat dan recyle je barang keperluan anak 1st dulu..
Selepas ditolak bahagi darab campur semua..chewahhh..maka kesimpulannya barangan yang betul-betul wajib@perlu dibeli adalah seperti berikut:-
Pakaian bayi.
Baju lengan pendek/panjang
Tuala mandi
Tuala muka
Lampin/napkin
Napkin liner
Sarung kaki/tangan
Barut
Kain bedung
Pencuci baju
Pamper
Untuk baju saya memang beli yang agak besar,ada juga beli saiz newborn tapi tak banyak.Lagi satu saya suka beli yang satu set..hihi..x perlu nak matchingkan baju &seluar...Tapi bila baby dah lahir baru seronok shopping pakaian dia tau..peel over excited dari masa pregnant..sebabnya kita boleh ukur sendiri kat badan dia..boleh tengok padan ke sesuai ke..kan....
Untuk tuala mandi pula..beli besar sikit dari saiz baby takpe.. Untuk napkin pula terbeli 2 pek..amik ko ada lagi satu pek tersimpan macam tu jer.guna pun sebab buat bedung baby je..napkin liner memang tak guna langsung..tak rajin nak basuh lampin...keh3..tapi pampers kena standy banyak je lah..
Tapi kan berkenan pulak dengan napkin corak tu..survey harga kat pasar raya..boleh tahan juga harganya..
Barang Penjagaan Bayi
Minyak yuyi
Minyak telon
Minyak kayu Putih
Tisu basah
Set mandian
Nappy Rash Cream
pengetip kuku

Minyak yuyi,telon dan kayu putih memang standby beli botol besar..sebab dari zaman mak lagi dah terbiasa guna minyak nie..lagipun sendiri boleh guna kalau pening-pening kepala ke apa kan..Tisu basah tak beli banyak pun..standby dalam 1 pek je hari tu,Nappy Rash Cream pun tak buka lagi..sebabnya Alhamdulillah anak tak kena ruam kot montotnya.Kenapa saya beli set mandian je hari tu,sebabnya saya tak tahu lagi kan sesuai atau tak dengan kulit baby.tapi kalau baby x payah pakai mandian,shampoo semua tu pun tak apa.

Keperluan menyusu
Botol susu-3oz&5oz(For newborn
Puting Susu - small size so nanti baby x tsedak.
Steamer/warmer - depend on person
BreastPump -
Breastmilk Storage -
Berus Cuci
Pencuci Botol
Tempat Pengering Botol 

Botol susu standby beli 2 haritu 3oz dengan extra puting susu saiz s.Berus cuci dan pencuci bagi saya wajib ada,sebab senang nak basuh botol susu anak.Macam saya awal-awal memang kekurangan susu,so terpaksa lah bagi baby hisap susu formula.kalau korang plan nak Fully Breastmilk kene beli pump and storage die. Macam2 brand dalam market. sekarang nie.

Barang Mama
Set lps bersalin - with Bengkung
Maternity pad
Nursing Bra
Breast pad - beli washable je.
Set lepas bersalin nie banyak sangat kat pasaran kat luar..masing-masing ada kelebihan dan kekurangannya,ialah ada sesetengah tu kita tak guna juga kan..membazir jer..masa 1st pregnant pun saya beli set..tapi untuk yang second nie saya ingat nak beli asing-asing je..

Lain-lain Keperluan

Bath Tub - wajib beli sebelum baby lahir
Baby Sling - Beli lambat pun tak apa
Baby Cot/Playpen -Yang nie saya beli bila anak dah pandai merangkak..hehe
Bouncer -Tak beli pun
Stroller - Beli selepas baby lahir..hehe
Walker -Tak beli pun..kakak ipar bagi pinjam..tapi next kena beli sendiri..
Baby Carrier / Car Seat - Masa baby 2 bulan dah beli
High Chair -Tak beli pun
Baby Swing - xnk ajar
Baldi - wajib ade untuk rendam baju bayi
Bakul Sampah - utk buang pampers baby or brg2 kotor len.
Bakul/Almari untuk barang bayi -Ada
Bakul untuk peralatan mandi -Ada


For detail,ada barang yang betul-betul perlu beli sebelum bersalin dan ada juga yang tak perlu beli awal..tapi kalau mampu apa salahnya kan..
Untuk second baby nie..rasanya benda yang perlu saya beli dah tak banyak..baju abangnya pun masih elok lagi dan ada yang pakai sekali dua dah x pakai..tapi perlu juga r sehelai dua yang ada bau kedai kan.. hihihi...

Alamak panjnag lah pulak entry kali nie..next entry lah pulak nak citer apa keperluan untuk sambut baby kedua nie..


see ya...






 

Post a Comment

2 Comments

Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.Terima Kasih juga kerana sudi tinggalkan komen di entri ini. Sila berikan komen yang berhemah. Sebagai penulis saya tidak bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis. Sebarang LINK AKTIF akan di buang secara automatik. Harap maklum.
Terima Kasih ..